Från Telias hemsida
”På tisdagkvällen och även under onsdagen blev vi utsatta för en attack mot våra servrar som gjorde att dessa överbelastades. Attackerna påverkade vår hemsida telia.se, men en del av våra kunder hade även svårt att surfa, kolla på digital-tv och ringa med bredbandstelefoni.
Vi kan konstatera att det handlade om en DDoS-attack och att vi inte var primärt mål.
Orsaken till att detta kunde hända var att vi är leverantör av Internet för det spelföretag som var under attack. Attacken slutade runt kl. 20:00 och vi fick ordning på våra system ungefär samtidigt.
Som det ser ut nu bör vi klara en ny eventuell attack bättre. Vårt huvudfokus ligger på att utreda det här ordentligt och titta på framtida åtgärder för att förhindra att det sker igen. Bägge dessa åtgärder pågår för fullt.
Om du mot förmodan har fortsatta problem med någon av dina tjänster kan du testa att starta om din utrustning.
Börja med att stänga av all utrustning så som modem, router, digital-tv-box och starta sedan upp i ordning där du börjar med den enhet som sitter närmast jacket.
Vänta ett par minuter och om det fortfarande inte fungerar kan du felanmäla online eller kontakta oss.
Vi beklagar det problem som störningen på dina tjänster kan ha medfört.”